Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
65 + yaş sonrası oluşan sağlık sorunları ve önlemleri.
#1
[Image: g5yxhyf.jpg]
Rakamlar, son yıllarda kalp hastalıklarının görülme sıklığının arttığını gösteriyor. En çok dikkat edilmesi gereken rahatsızlıkların başında ise koroner kalp hastalığı geliyor. Koroner kalp hastalığı sorunu yaşayan her 100 kişiden 25’i herhangi bir belirti olmadan ani ölümle karşılaşıyor. Koroner kalp hastalıkları büyük ölçüde diğer kalp sorunlarına da zemin oluşturuyor. Damar yaşlanması sorunun temeli olarak görülüyor. Damarın yaşlanması büyük ölçüde doğumla başlayan bir süreç. İnsanın yaşı ilerledikçe damar sertliğinin de ilerlediği görülüyor. Bu açıdan kalp hastalıklarının önlenmesi, aslında yaşlanmanın önlenmesi anlamına da geliyor. Kalp hastalıkları önlenmek isteniyorsa öncelikle damar sağlığını korumak gerekiyor.  
 
Kalp krizi riskini azaltmak
 
Bugün kişinin kalp hastalıkları riskini en gerçekçi biçimde öğrenebilmesi için çeşitli algoritmalar kullanılıyor. SHAPE kalsiyum skorlamasını da içeren yöntemler kullanılarak risk analizleri yapılabiliyor. Peki kalp hastalıkları riskimizi düşürmek için ne yapmamız gerekiyor? Yaş, cinsiyet ve aileden gelen özellikler değiştiremeyeceğimiz risk faktörleri arasında yer aldığına göre, değiştirebileceğimiz risk faktörleri neler?  
 
Kalbiniz için şekeri bırakın
 
Pratik olarak vücudumuzun şeker ihtiyacı diye bir kavram olmadığı gibi ihtiyaç duyulduğunda vücut kendisi şekeri diğer gıdalardan tedarik edebiliyor. Fazla şeker tüketiliyorsa bunu olabildiğince düşük miktarlara çekmek gerekiyor. ümraniye escort Şeker hastası olmayı engellemek kalp hastası olma riskini de azaltıyor. Öte yandan şekeri bırakarak, şekerin yaratacağı fazla kilo ve obezite riski de engellenebileceği gibi  kalp hastalıklarından da büyük oranda korunabiliniyor. 
  
Aşırı tuz tüketiminin zararları
 
Aşırı tuz tüketimi yüksek tansiyona neden olarak kalp sağlığımızı tehdit ediyor. Gün içinde tükettiğimiz tuzun üçte ikisi endüstriyel gıdalardan geliyor. Ürünlerin etiketlerini incelemeyi mutlaka bir alışkanlık haline getirmemiz, sofraya tuzluk koymamamız, az tuzlu peynir ve zeytin almamız, market alışverişlerimizde sürekli aldığımız gıdaları tuz açısından da inceleyerek zararlı olabilecekleri alışveriş listemizden çıkarmamız gerekiyor. 
 
Sigara kalbe düşman
 
Sigara içmeyi bırakmak kalp hastalıkları riskini ciddi oranda azaltıyor. Özellikle kadınların bu konuda daha çok önlem alması gerekiyor çünkü sigara, menopoz öncesi kadınlarda kalp hastalıkları riskini 4-5 kat artırıyor.
  
Ölçülü beslenmeye çalışın
 
Aşırı gıdadan kaçınmak ve tüketimine dikkat etmek oldukça önemli. Alınması gereken ideal oranlar %50-60 karbonhidrat, %20-30 protein ve %10-15 yağ olarak belirtiliyor. Proteinlerin üçte ikisini bitkisel gıdalardan almamız, hayvansal proteinde de balığa daha fazla yer vermemiz gerekiyor. Kızartma derecesine kadar kızdırılan her yağda trans dönüşüm oluyor. Bu nedenle yağı mümkün olduğunca çok kızdırmadan kullanmak tavsiye ediliyor.  
 
Hareket etmenin kalbe faydaları
 
Düzenli olarak spor yapmak çok önemli. Her akşam yarım saatlik yürüyüşler bile kalp sağlığı için büyük önem taşıyor. Dans etmek, bahçeyle uğraşmak, alışveriş için markete yürüyerek gitmek, kısaca günlük hayatta hareketli olmak gerekiyor.
 
Kalp Krizi Nasıl Meydana Geliyor?
 
Kalp damarlarımız kalbi besleyen koroner arterlerdir. Kalpten çıkan ana damar olan aort damarı tüm vücuda kan verdiği gibi, kalbin çevresinde de kalp damarları dediğimiz koroner arterleri verir ve kalbin beslenmesini sağlar. Bu kalp damarları üç adet ana damardır. Kalbin sağ, sol ve arkasını beslerler. çakmak escortBu damarların içinde zamanla ateroskleroz dediğimiz damar sertleşmesi oluştuğunda bu zeminde, damarın içinde yağdan oluşan plaklar günün birinde stres veya başka bir sebeple yırtılarak damarın pıhtı ve yağdan oluşan bir tıkaçla tıkanmasına sebep olur. 
 
Damarlar kalbi beslediği için buradan kalbe kan akımı devam edemeyeceğinden, onun beslediği kalp hücreleri ölmeye başlar. Bu dönemde ilk saatler çok kritiktir ve birkaç saat kan akımı o damarın beslendiği bölgede olmadığı zaman buradaki hücreler ölmeye yüz tutar. Bu durum, kalp krizidir. 
 
Kalp Krizi Nelere Yol Açar?
 
Kalp krizi ortaya çıktığında bunun neticesinde ölümler olabildiği gibi, kalbin hasarlanması ve daha sonraki hayatımızda bu ölmüş hücreler neticesinde kalbimizin bir bölümünün çalışmaması sonucu ile karşılaşabiliriz. Bu da daha sonraki hayatımızda çabuk yorulma, nefes darlığı ve ritim bozukluklarına yol açabilir.
Kimler Risk Grubunda?
 
Koroner kalp hastalıkları ülkemizde ve dünyada başlıca sağlık sorunlarından birisidir. Genellikle yaşlanma ile ilgili bir hastalık olduğu için bütün popülasyon, bütün nüfus eninde sonunda kalp krizi geçirmeye adaydır, ancak bazı kişiler daha fazla kalp krizi riski altındadır.
 
Kalp hastalıkları genellikle yaşlanma ile birlikte görüldüğü gibi, genetik olarak da aktarılabilir. Ailesinde 50, 60 yaşından önce kalp krizi geçirmiş olan; ani ölüm, bypass gibi kalp ile alakalı sorunlar yaşamış kişiler varsa bu kişilerin aile fertleri yoğun bir şekilde risk altındadır.İkinci risk grubu şeker hastalarıdır. Tip 1 ve Tip 2 diyabet hastalarının her ikisinde de risk yüksektir. Kolesterolü yüksek olan kişilerde kalp krizi riski fazladır. bostancı escortBunun içine normal kolesterolü olup da, iyi kolesterolü, yani HDL’si düşük olan kişileri de eklememiz gerekir. Hipertansiyon de riski arttıran faktörlerden birisidir. Bu anlamda hipertansiyon hastalığının sürekli kontrol altında tutulması gerekir. Kilolu, hareketsiz kişilerde kalp krizi görülme riski artar. Menopozu olan kadınlar, şimdiye kadar kendilerini korumuş östrojen kalkanı kalktıktan sonra kalp krizinde erkeklerle aynı risk grubuna girer. Tüm bunlara ek olarak, sigara kullanımı başlı başına bir kalp krizi nedenidir.
 
Kalp Krizi Riskini Azaltmak İçin;
 
Yeşil çay için.
Gıda paketlerinin etiketlerini okuyun.
Akdeniz usulu beslenin. Bol zeytinyağı tüketin.
Günde en az 7 saat uyuyun.
Lifli yiyecekler tüketin.
Haftada en az 1 kez balık yiyin.
İşlem görmüş her türlü hazır gıdadan uzak durun, doğal beslenin.
Yemeklerinizin yarısını sebzeye ayırın.
Fındık ve ceviz tüketin.
Günde en az 20 dakika yürüyüş yapın.
Margarinler ve katı yağlardan uzak durun. Fazla abartmadan tereyağı tüketebilirsiniz.
Her gün 2 kaşık keten tohumu tüketin.
Uyanınca ve yatarken esneme hareketleri yapın.
Yeşil yapraklı her türlü sebzeyi bol tüketin.
Bol bol soya tüketin.
Yemeklerinizde sarımsak kullanın.
Farklı aktivitelere katılıp egzersizlerinizi eğlenceli hale getirin. H
er gün 5-10 dakikanızı meditasyona ayırın.
Manevi yönünüzü geliştirin.
Kendinizi kandırmayın. Stresin en büyük sebeplerinden biri  istemediğiniz bir durumun içinde olmaktır.
Aile ve arkadaşlarınızı ihmal etmeyin.
Balık yağı ve D vitamini kullanın.
Partnerinizi şaşırtacak küçük sürprizler yapın. göztepe escort Sağlıklı bir ilişki stresi azaltır.
Her gün az bir miktarda bitter çikolata yiyin.
Sigara içenlerden uzak durun.
Düzenli olarak tansiyonunuzu ölçün, 130/80mmHg’nın üzerinde ise doktorunuza danışın.
Şeker ve kolesterol değerlerinizi düzenli aralıklarla ölçtürün.
Ailenizde kalp hastalığı ve kalp krizi geçirenler varsa, düzenli olarak kardiyoloji doktorunuza muayene olun.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)